دوشنبه , اردیبهشت ۳۰ ۱۳۹۸

داشتن یک رابطه خوب زناشویی ؛ چگونه یک رابطه خوب داشته باشیم

  

روابط سالم به شما این امکان را می‌دهد که فردیت خود را ابراز کنید (هم با و هم بدون شریک زندگی‌تان).  به خصوص اگر در یک رابطه جدید هستید، بهتر است که از ابتدا یک رابطه مثبت و سالم ایجاد کنید.

با تنظیم تمرکز بر روی احترام و ارتباط مفید می‌توانید از یک رابطه سالم، موفق و رضایت‌بخش لذت ببرید.

 

برقراری ارتباط موثر

۱. صحبت کنید

انتظار نداشته باشید شریک زندگی خود را در ذهن خود فرا بخوانید و یا به قول معروف فقط آن را بفهمید.

اگر چیزی نیاز دارید یا می خواهید مطلبی را بیان کنید، باید خودتان آن با همسرتان صحبت کنید.

اگر چیزی شما را ناراحت کرده است، آن را در خود نریزید و در مورد آن با شریک زندگیتان صحبت کنید.

اگر نمی دانید که چگونه مکالمه را شروع کنید، برای مثال بگویید چیزی در ذهن من وجود دارد و من می خواهم آن را به تو بگویم. یا می‌توانید بگویید چیزی من را ناراحت می کند و من احساس می کنم که ما باید در مورد آن صحبت کنیم.

 

۲٫ با دقت گوش کنید

بخشی از یک رابطه سالم، شناختن زمان صحبت کردن و گوش دادن است.

مهارت گوش دادن خود را با قطع کردن سخن همسرتان زیر سوال نبرید. بگذارید که شریک تان افکار و احساسات خود را به طور کامل ابراز کند. گوش کنید و سخنانش را بفهمید، و هنگامی که شریک زندگی‌تان صحبت می‌کند، سعی نکنید حرفش را قطع کنید.

 

۳٫ مرزهای سالم ایجاد کنید

شاید خیلی ها کلمه مرز را به معنای محدودیت و گرافتار شدن در شرایطی خاص تفسیر کنند اما اینطور نیست.

وجود مرزها در یک رابطه به این معنا نیست که شما محدود شده اید و به قول معروف به دام افتاده اید، در واقع مرزها برای حفظ احترام و درک انتظارات در یک رابطه ایجاد می‌شوند.

اگر چیزی باعث ناراحتی شما می شود، آن را مطرح کنید و در مورد چگونگی تغییر شرایط و نحوه تغییر هر یک از آنها صحبت کنید.

اگر دو نفر بخواهند با هم زمان زیادی را زندگی کنند، مهم است که مرزهایی را در رابطه خود ایجاد کنند.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مرزهای اجتماعی ایجاد کنید، مثلا داشتن یک شب در هفته برای گذراندن وقت با دوستان و خویشاوندان.

اجازه ندهید که کنترل زندگیتان به طور کامل در دستان شریک زندگی ‌تانباشد و همینطور سعی نکنید شریک زندگی خود را کنترل کنید و حتی آن را به گونه تبدیل به برده خود کنید.

مرزهایی که تعیین می‌کنید به معنای احترام به یکدیگر و یافتن مصالحه برای برقراری یک رابطه خوب است.

 

۴٫ به طور واضح گفتگو کنید

بدون ارتباطات واضح، یک رابطه به سرعت می تواند بدترین نتیجه را بدست آورد.

وقتی چیزی خواستید یا نیازی داشتید، به وضوح آن را به شریک زندگی تان بگویید.

سعی کنید حاشیه نروید و چیزی را که می‌خواهید بیان کنید. سعی کنید از کلمه «من» برای ابراز احساسات و بیان کردن نظر خود استفاده کنید.

کلمه «من» به شما اجازه می دهد تا وضعیت خودتان را به طور واضح و مستقیم توضیح دهید و مسئولیت افکار و احساسات خود را (در حالی که از سرزنش و اتهام به دیگران جلوگیری می کنید) بر عهده بگیرید.

بگویید : من فکر می‌کنم / من احساس می‌کنم / من می‌خواهم / و…

برای مثال بگویید : وقتی در را باز می‌کنی من احساس ناراحتی می‌کنم جون هوای خانه سرد می‌شود.

 

۵٫ احساسات خود را ابراز کنید

افکار و احساسات خود را با شریک زندگی‌تان به اشتراک بگذارید.

ابراز علاقه و احساسات به شریک زندگی خود و استفاده از آنها در شرایط استرس زا می‌تواند تاثیر شگرفی در رابطه شما داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید از لحاظ احساسی و عاطفی از شریک خود جدا شده اید، شروع به سوال کردن درباره احساسات وی و ابراز احساسات خود کنید (به هیچ وجه شریک تان سرزنش نکنید).

با کشف احساسات یکدیگر، می‌توانید رابطه ای سالم و صمیمانه تر ایجاد کنید.

 

۶٫ با هم در تماس باشید

در طی شبانه روز زمان هایی را برای گفتگو با یکدیگر اختصاص دهید.

گاهی اوقات تغییراتی رخ می‌دهند یا برنامه روزانه تان شلوغ می‌شود و ممکن است برای صحبت کردن در مورد مسائل، وقت خود را از دست بدهید.

اما خب این کمبود وقت نباید همیشگی باشد، یا به عبارت دیگر گفتگوهایی که در طی شبانه روز باید انجام شود نباید نادیده گرفته شود.

نادیده گرفتن این گونه مسائل می‌تواند راهی برای فروپاشی رابطه زناشویی باشد.

با همسر خود در مورد رضایت جنسی، کودکان، اهداف آینده و اینگونه مسائل و حتی مسائل کوچکتر مانند سفر آخر هفته، صله رحم و… بحث و تبادل نظر کنید.

 

رفتار خوب با یکدیگر

۱. به یکدیگر احترام بگذارید

روابط زناشویی می‌تواند سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد، به شرط اینکه احترام بین طرفین وجود داشته باشد.

به همسرتان احترام بگذارید و از او نیز بخواهید که این چنین باشد.

سعی کنید همیشه به یکدیگر احترام بگذارید حتی زمانیکه نسبت به هم عصبانی هستید.

تمایلات، افکار و احساسات همسرتان برای او ارزشمند است، پس از او در مورد تمایلات و احساساتش بپرسید و شما نیز برای آنها ارزش قائل شوید.

با همسرتان در مورد ایجاد و حفظ احترام در رابطه صحبت کنید.

در زیر راه هایی برای ایجاد احترام در ابطه را آورده‌ایم :

  • یکدیگر را سرزنش نکنید
  • بر سر یکدیگر فریاد نزنید
  • از زور بازوی خود استفاده نکنید
  • در مورد طلاق و جدایی صحبت نکنید
  • در لحظه زندگی کنید
  • سخن همدیگر را قطع نکنید
  • و…

 

۲٫ از هم قدردانی کنید

یک رابطه موفق و سالم رابطه ایست که علاوه بر موارد فوق، قدردانی از یکدیگر را نیز در خود داشته باشد.

اغلب روابط و زندگی ها از چیزهای کوچک ساخته می‌شوند، اگر همسرتان حتی فقط یکی از این چیزهای کوچک را به زندگی اضافه کرده باشد باید از او تشکر کنید.

به جای اینکه روی اشتباهات همسرتان تمرکز کنید منتظر فرصتی باشید تا بتوانید از او تشکر و قدردانی کنید.

برای اینکه کارتان بهتر پیش برود می‌توانید از او بپرسید که دوست دارد چگونه از او قدردانی شود؟

 

۳٫ زمان را با هم سپری کنید

همه ما می‌دانیم که مفاهیم، هنگامی که با فرد مقابل چهره به چهره هستیم نسبت به هنگامی که در فضای مجازی با فرد مقابلتان ارتباط برقرار می‌کنید بهتر انتقال می‌یابند.

پس بهتر است زمان هایی را برای کنار هم بودن و صحبت کردن در نظر بگیرید.

البته زمان سپری کردن با همسرتان فقط به صحبت کردن با او ختم نمی‌شود.

شما می‌توانید در کنار همسرتان به تماشای فیلم بنشینید، میان وعده میل کنید، به رستوران، سینما یا خرید بروید و… .

 

۴٫ همدیگر را اسیر نکنید

هیچ کس نمی‌تواند علاوه بر کارهای خود همه کارهای یک فرد دیگر را نیز انجام دهد، به عبارت دیگر هیچ کس نمی‌تواند نقش دیگری را بر عهده بگیرد.

همسرتان را اسیر نکنید، به او اجازه دهید با دوستان و خانواده اش گفتگو و معاشرت داشته و باشد.

او را از شرکت در سرگرمی های دوستانه معاف نکنید.

برای هر فرد مهم است که با دوستان، خویشاوندان و آشنایان خود رفت و آمد و معاشرت داشته باشد.

پس همدیگر را اسیر و محدود نکنید.

 

۵٫ انتظار تغییر در رابطه را داشته باشید

این را بدانید که رابطه شما در گذر زمان دچار تغییرات می‌شود.

این تغییرات اجتناب ناپذیر می‌توانند پسرفت یا پیشرفت زندگی شما باشند.

بنابراین به جای اینکه به فکر جلوگیری از به وجود آمدن تغییر در زندگی مشترکتان باشید از تغییرات پیش رو استقبال کنید و خودتان را با آن ها سازگار سازید.

 

بهبود روابط ناسالم

۱. با یک درمانگر ملاقات کنید

اگر الگوهای ناسالمی در زندگی دارید و در بین آنان گرفتار شده اید پس باید با یک درمانگر ملاقات کنید.

از همسرتان نیز بخواهید که (هنگام ملاقات با درمانگر) همراه شما باشد.

یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند که الگوهای ناسالم را کنار بگذارید.

ملاقات با درمانگر یا روان شناس به این معنا نیست که رابطه شما رو به فناست، ملاقات درمانگر برای اکثر زوجین توصیه می‌شود زیرا باعث بهبود روابط زناشویی می‌شود.

 

۲٫ به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید

بودن در یک رابطه به این معنا نیست که شما باید هر لحظه را با هم صرف کنید و یا همه چیز را به یک دیگر بگویید.

به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید و به او اعتماد کنید.

اینکه مدام بر فعالیت های یکدیگر نظارت داشته باشید خوب نیست.

البته این احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر امری طبیعیست اما به هر حال باید آن را کنترل کنید.

 

۳٫ بد رفتاری را کنار بگذارید

روابط باید بر پایه احترام و برابری ساخته شوند، نه بر پایه زور و کنترل…

ساده است؛ با لحن توهین آمیز با یک دیگر صحبت نکنید، همدیگر را تحقیر نکنید، سر هم فریاد نزنید، خود را مالک رابطه و همسرتان عنوان نکنید، خلاصه هر کاری که موجب بی احترامی به شریک زندگی تان می‌شود را کنار بگذارید.


منبع : پویه

برگرفته از wikihow


A4 ( 468×60 )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

قالب وردپرس