یکشنبه , خرداد ۵ ۱۳۹۸

چگونه دوچرخه سوار شویم ، آموزش دوچرخه سواری

  

آیا دوست دارید بیرون بروید و دوچرخه سواری کنید؟ آیا سعی می‌کنید به افراد دیگر دوچرخه سواری یاد دهید؟

احتمالا این جمله را شنیده اید که می‌گوید انسان در دوران بچگی بهتر یاد میگیرد. بسیاری از بزرگسالان نمی‌توانند چیزی را یاد بگیرند که یک کودک به سادگی می‌تواند آن را فرا گیرد، اما این به معنای غیرممکن بودن آن نیست.

اگر دوچرخه سواری را از دوران کودکی یادنگرفته اید لازم نیست خجالت بکشید.

یادگیری دوچرخه سواری سخت نیست و فقط نیاز به کمی آمادگی، تکنیک و تحمل چند بار از دوچرخه افتادن دارد…

بنابراین همه افراد می‌توانند دوچرخه سواری را یاد بگیرند.

در ادامه با ما همراه باشید…

 

۱٫ مکان مناسب پیدا کنید

برای یادگیری بهتر و راحت تر دوچرخه سواری بهتر است مکانی مناسب و خلوت را انتخاب کنید.

مشخص است که این مکان باید صاف و هموار باشد تا راحت تر بتوانید تعادل خود را حفظ کنید.

اگر حیاطی بزرگ دارید می‌توانید آنجا تمرین کنید، در غیر اینصورت می‌توانید در یک پارکینگ یا پارک تمرین کنید.

اگر از تمرین کردن در ملأ عام خجالت زده می‌شوید می‌توانید اینکار را در شب انجام دهید. (البته دوچرخه سواری در شب کمی (از لحاظ تصادفات جاده ای) خطرناک است به همین دلیل بهتر است یک همراه با خود ببرید تا اوضاع را کنترل کند.)

از آنجا که ممکن است در تمرینات چند بار زمین بخورید بهتر است سطح محل تمرین کمی نرم باشد، از این رو پارک می‌تواند گزینه خوبی باشد.

برای تمرین تعادل می‌توانید مکانی را به شیب ملایم انتخاب کنید.

 

۲٫ لباس دوچرخه سواری بپوشید

با زانو بند و آرنج بند، زانو و آرنج خود را بپوشانید تا در صورت افتادن های احتمالی آسیبی نبینید.

در هنگام تمرین بهتر است پیراهن آستین بلند بپوشید تا پوستتان (در صورت افتادن های احتمالی) آسیب نبیند.

از پوشیدن شلوار گشاد و چادر اجتناب کنید، زیرا ممکن است که قسمتی از آنان در تایر ها و دنده ها گرفتار شده و مشکل ساز شوند.

همچنین از پوشیدن کفش و دمپایی جلو باز و کفش پاشنه بلند نیز اجتناب کنید.

 

۳٫ از کلاه کاسکت استفاده کنید

استفاده از کلاه کاسکت برای تمامی دوچرخه سواران (چه حرفه ای و چه مبتدی) توصیه می‌شود.

شاید با خود فکر کنید که در این تمارین به کلاه کاسکت نیاز نمی‌شود اما از قدیم گفته اند حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند.

شکستگی استخوان های دست و پا معمولا به خوبی بهبود می‌یابند اما وارد شدن ضربه به سر (که در میان دوچرخه سواران نیز رایج است) تاثیری ماندگار بر جای می‌گذارد.

بنابراین توصیه می‌شود در هنگام دوچرخه سواری (به خصوص برای مبتدیان) از کلاه کاسکت استفاده شود.

 

۴٫ در طول روز تمرین کنید

در شب نیز می‌توان دوچرخه سواری کرد اما این برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

شما در هنگام تمرین، زمان زیادی برای حفظ تعادل صرف خواهید کرد، بنابراین ممکن است در هنگام تمرین تعادل با یکسری موانع (مثلا یک گودال کوچک یا یک ماشین) برخورد کنید. از این بهتر است در روز تمرین کنید تا بیشتر بر محیط اطراف کنترل داشته باشید.

اما اگر می‌خواهید در شب تمرین کنید بهتر است لباس های روشن بپوشید و در جلوی دوچرخه خود چراغ نصب کنید.

 

۵٫ روی سطوح صاف و نرم تمرین کنید

کار خود را با تمرین روی سطوح صاف شروع کنید.

سطوح صاف مانند پیاده رو، جاده خلوت یا پارک بهترین مکان های برای تمرین دوچرخه سواری هستند.

پیاده رو و جاده های صاف می‌توانند در کنترل تعادل دوچرخه تاثیر داشته باشند. همچنین تمرین روی چمن نیز می‌تواند خوب باشد، زیرا چمن نرم است و هنگام زمین خوردن از شدت ضربات وارد شده به بدن می‌کاهد اما از طرفی رکاب زدن را کمی سخت تر می‌کند.

 

۶٫ صندلی دوچرخه را تنظیم کنید

ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که (به مانند تصویر) هر دو پای شما به زمین برسند.

اینگونه هنگامی که تعادل خود از دست بدهید می‌توانید خود را نگه دارید و از زمین خوردن جلوگیری کنید.

بزرگسالان نیازی به استفاده از چرخ های کمکی ندارند اما برای کودکان می‌توان استفاده شود.

 

۷٫ ترمزها را بررسی کنید

یکی از اساسی ترین نکات برای دوچرخه سواری سالم بودن ترمز هاست.

کنار دوچرخه بایستید، فرمان آن را بگیرید و جلو ببرید، در این هنگام دوشاخه‌ی ترمز دوچرخه را بگیرید و از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.

از آنجا که در هنگام تمرین بخش زیادی از کارتان با ترمز است بهتر است مقداری با ترمز های دوچرخه و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

توجه داشته باشید استفاده از ترمز جلو (به خصوص هنگامی که سرعت دارید) می‌تواند خطرناک باشد و باعث زمین خوردن یا به قول معروف کله کردن شما شود.

 

۸٫ یک پای خود را روی زمین بگذارید

در هنگام ایتادن با دوچرخه و در هنگام شروع رکاب زدن بهتر است از یک پای خود (به صورت تخصصی) استفاده کنید.

برای مثال هنگامی که ایستاده اید برای حفظ بهتر تعادل بهتر است پای تخصصی خود را روی زمین بگذارید و پای دیگر را روی پدال رکاب.

یا هنگامی که می‌خواهید حرکت را شروع کنید بهتر است اولین رکاب را با پای تخصصی خود بزنید.

اگر راست دست هستید با پای راست و اگر چپ دست هستید با پای چپ خود اینکار را انجام دهید.

همچنین باید وزن خود را روی وسط دوچرخه نگهدارید یعنی طوری روی دوچرخه بندشینید که وزن شما به طور مساوی ر سمت چپ و راست دوچرخه توزیع شود.

 

۹٫ شروع به حرکت کنید

در ابتدا خود را با یک پایتان حرکت دهید تا کمی با غلق دوچرخه آشنا شوید.

بعد از اینکار سعی کنید (مانند اسکیت سواری) با یک پایتان دوچرخه را حرکت دهید و جلو بروید. اینکار را بارها انجام دهید تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید.

تمرکز خود را حفظ کنید و خود را خشک نگه ندارید.

اگر احساس کردید دارید تعادل دوچرخه را از دست می‌دهید بهتر است بایستید و دوباره شروع کنید.

 

۱۰٫ به جلویتان نگاه کنید

هنگام حرکت به جلویتان نگاه کنید، موانع را ببینید و مسیر حرکت دوچرخه را مشخص کنید.

سعی کنید روی وچرخه سواری و مسیر رو به رویتان تمرکز کنید و از عواملی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند دوری کنید.

در هنگام شروع ممکن است به طور کامل نتوانید دوچرخه را کنترل کنید، اما مشکلی نیست، به جای اینکه بخواهید مسیر دوچرخه را تغییر دهید سعی کنید کنترل آن را بدست بگیرید.

 

۱۱٫ رکاب زدن را آغاز کنید

پای غیرتخصصی خود را روی زمین بگذارید، با پای تخصصی تان پدال رکاب را بالا بیاورید و پایتان رو روی آن بگذارید.

سپس شروع به رکاب زدن کنید، در ابتدا کمی آرام اینکار را انجام دهید تا کنترل دوچرخه را در دست بگیرید.

بعد از اینکه بر اینکار کمی مسلط شدید بهتر است سرعت خود را بیشتر کنید.

سریع تر رفتن، حفظ تعادل را ساده تر می‌کند اما آنقدر سریع حرکت نکنید که کنترل دوچرخه را از دست بدهید.

 

۱۲٫ از دوچرخه پیاده شوید

پیاده شدن از دوچرخه کار ساده ایست.

کافیست دوشاخه ترمز عقب یا هر دو ترمز را (به آرامی) بگیرید و هنگامی که سرعت دوچرخه به حداقل رسید پای خود را روی زمین بگذارید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که نباید ترمز ها را خیلی سریع و تا آخر بگیرید، بهتر است دوشاخه ترمز را آرام آرام بگیرید تا تعادل خود را از دست ندهید.

 

۱۳٫ در شیب های ملایم تمرین کنید

دوچرخه را به بالای یک سراشیبی ملایم ببرید، سوارش شوید و شروع به حرکت کنید.

لازم نیست رکاب بزنید، بگذارید خود دوچرخه مسیر را تا پایین طی کند.

تا زمانی که کنترل دوچرخه را (در اینگونه مسیرها) به طور کامل به دست بگیرید اینکار را تکرار و تکرار کنید.

وزن خود را روی پاهایتان نگه دارید طوری که به صندلی خود فشار بیاورید، آرنجتان را خم کرده و بدنتان را نیز آرام کنید.

اگر سرعتتان کمی زیاد شد از ترمز استفاده کنید.

هنگام پیاده شدن نیز (طبق مرحله ۱۲) دوشاخه ترمز عقب یا هر دو ترمز را (به آرامی) بگیرید و هنگامی که سرعت دوچرخه به حداقل رسید پای خود را روی زمین بگذارید.

 

۱۴٫ پیچیدن در مسیرهای شیب دار را یاد بگیرید

پیچیدن در مسیرهای شیب دار با پیچیدن در مسیرهای صاف متفاوت است.

در شیب ها شما باید مقداری سرعت خود را کم کنید و فرمان را (به آرامی) به سمت چپ یا راست بچرخانید.

کار سختی نیست و فقط نیاز به چند بار تمرین دارد.

 

۱۵٫ از سربالایی بالا بروید

از پایین مسیر شروع به رکاب زدن کنید. سپس به سمت جلو متمایل شوید یا طبق تصویر به صورت ایستاده رکاب بزنید، اینگونه وزن کمتری روی عقب دوچرخه وارد می‌شود و در تنیجه سرعت دوچرخه بیشتر می‌شود.

زمانی که بر اینکار کمی مسلط شدید، هنگام طی کردن مسیر، در نیمه راه توقف کنید و دوباره شروع به رکاب زدن کنید.


منبع : پویه

برگرفته از wikihow


A4 ( 468×60 )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

قالب وردپرس